söndag 6 maj 2012

Kvinnokroppen

Jag tänker också passa på att skriva lite om kvinnokroppen i och med Isabella Löwengrips utvik i tidningen Egoboost. Många har skrivit om det, bland annat Lady Dahmer och Lisa Magnusson kommer med insiktsfulla tankar.

Jag tror personligen inte att utvik förändrar ideal. Utvik med nakna kvinnokroppar bygger på ideal som menar att kvinnokroppen är sexuell och inte mycket mer än det. Mig hjälper det inte alls att se Isabellas kurviga, snygga kropp, oavsett hur många volanger hon har på magen. Jag hade hellre önskat att se en bild på en vanlig Isabella. Eller en kvinna som kör lastbil, arbetar med småbarn eller rensar ogräs. Som berättar om sitt förhållande till sina händer, ben, knän eller armbågar. Förflytta fokus från magar, kurvor, rumpor och lår. Jag är stolt över min kropp när jag klarar av att klättra uppför ett berg. När jag släpar hem tunga matkassar på ishala vintervägar och nästan förfryser fingrarna. När jag springer en mil och inte bara vill svimma efteråt utan faktiskt känner att jag orkar. Jag blir inte särskilt stolt över min kropp i den heterosexuella mannens blickfång. Faktiskt inte. Min kropp kan mer än att behaga.

Stolt över min kropp. Sprang 4 km på en strand i Sri Lanka i 30 graders värme! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar